The Factors That Influence the Motivation to Learn Chemistry of Upper-Secondary School Students in Indonesia

Publication type: Original Article
Year: April 2022
Author: Nur Huda, Eli Rohaeti
Journal name: Journal of Baltic Science Education
DOI: 10.33225/jbse/23.22.615

Abtract:

The role of motivation in chemistry learning has long been explored and has become an exciting research topic worldwide. The aim of this study was to explore whether gender, class and students’ anxiety influenced the motivation to learn chemistry among upper-secondary school students in Indonesia. The Chemistry Motivation Questionnaire II and the Chemistry Anxiety Questionnaire were used to examine the influence of multiple predictors through multiple linear regression analysis tests. Participants in this study were 1,211 upper-secondary school students in Indonesia. This study proves that gender has a significant influence on students’ motivation to study chemistry, with female students being more motivated to study chemistry than male students. Interesting research results can be seen in the anxiety variable anxiety, specifically in the chemistry learning anxiety aspect, which has a negative correlation with motivation to study chemistry. The regression model of the three factors revealed in this study accounts for 13.8% of the overall proportion of upper-secondary school students’ motivation to study chemistry in Indonesia. The results of this study were corroborated using the interview transcript data with 10 students, who extracted several other predictors to influence motivation to study chemistry, including learning experience, learning environment, and digital literacy. Keywords: chemistry learning anxiety, chemistry motivation, Indonesian upper-secondary school students, cross-sectional research.

Abstrak (Indonesia):

Peran motivasi dalam pembelajaran kimia telah lama dieksplorasi dan menjadi topik penelitian yang menarik di seluruh dunia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi apakah gender, kelas, dan kecemasan siswa mempengaruhi motivasi belajar kimia di kalangan siswa sekolah menengah atas di Indonesia. Kuesioner Motivasi Belajar Kimia II dan Kuesioner Kecemasan Belajar Kimia digunakan untuk menguji pengaruh beberapa prediktor melalui uji analisis regresi linier berganda. Partisipan dalam penelitian ini adalah 1.211 siswa sekolah menengah atas di Indonesia. Penelitian ini membuktikan bahwa jenis kelamin memiliki pengaruh yang signifikan terhadap motivasi siswa dalam belajar kimia, dimana siswa perempuan lebih termotivasi dalam belajar kimia dibandingkan dengan siswa laki-laki. Hasil penelitian yang menarik terlihat pada variabel kecemasan, khususnya pada aspek kecemasan belajar kimia, yang memiliki korelasi negatif dengan motivasi belajar kimia. Model regresi dari ketiga faktor yang diungkap dalam penelitian ini menyumbang 13,8% dari keseluruhan proporsi motivasi belajar kimia siswa sekolah menengah atas di Indonesia. Hasil penelitian ini diperkuat dengan data transkrip wawancara dengan 10 siswa, yang mengekstrak beberapa prediktor lain yang mempengaruhi motivasi belajar kimia, termasuk pengalaman belajar, lingkungan belajar, dan literasi digital. Kata kunci: kecemasan belajar kimia, motivasi belajar kimia, siswa sekolah menengah atas di Indonesia.

Cara Sitasi:

Huda, N., & Rohaeti, E. (2023).The factors that influence the motivation to learn chemistry of upper-secondary schoolstudents in Indonesia. Journal of Baltic Science Education, 22(4), 615-630. https://doi.org/10.33225/jbse/23.22.615
Bagikan:
HUD
HUD

Mahasiswa, masih nganggur, kadang suka nulis, ya gitu aja sih.

Articles: 10

Leave a Reply

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *